پایه چهارم گروه آسیب دیده شنوایی

این وبلاگ پل ارتباطی سرگروه آموزشی پایه چهارم ناشنوا استان گلستان با معلمین این گروه می باشد

پایه چهارم گروه آسیب دیده شنوایی

این وبلاگ پل ارتباطی سرگروه آموزشی پایه چهارم ناشنوا استان گلستان با معلمین این گروه می باشد

۱۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

                                                                                              

از سال 1950 روان شناسان، پزشکان و متخصصان آموزش ویژه به گروه خاصی از دانش آموزان و آموزش آنان علاقمند شدند . این گروه ازدانش آموزان از نظر جسمی و مغزی دچار هیچ گونه عارضه مشخصی نیستند، ولی در یادگیری اشکالاتی دارند. متخصصان آموزشی با بسیاری از دانش آموزان مواجه می شوند که دچار اشکال در یادگیری هستند ولی پزشکان هیچ گونه مدرک یا دلیلی از ناهنجاری های عصبی یا ضایعات مغزی در آنها نیافته اند. در حالی که دانش آموزان دیگری هستند که دچار ضایعات مشخص مغزی هستند اما در امر یادگیری با مشکل خاصی مواجه نیستند. لذا به مشکل این دسته از دانش آموزان عنوان نارسایی ویژه در یادگیری اطلاق می کنند که دارای بهره هوشی طبیعی هستند ولی در یادگیری برخی از مهارتها مانند تکلم، خواندن، هجی کردن، نوشتن، حساب کردن، ادراک بینایی، ادراک شنوایی و .. دچار اشکال هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۳ ، ۱۹:۰۰
خدیجه عباسی

 1) سوباتان

ییلاق سوباتان به جرات یکی از زیباترین نقاط طبیعت ایران است که بدلیل سختی دسترسی برای عموم کمتر شناخته شده است ولی دربین ماجراجویان ایرانگردی به زیبایی بی وصف شهره است. سوباتان در ارتفاعات تالش قرار دارد ولی عموما گردشگران از ضلع جنوب غربی ارتفاعات و از دریاچه نئور راهپیمایی به سمت این دهکده بی نظیر را آغاز می کنند. بهترین زمان برای سفر به سوباتان خرداد ماه است که گل های تازه شکفته و عطرآگین زیبایی بهشتی این منطقه را بی مثال می کنند.
 

سوباتان 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۳ ، ۲۲:۲۷
خدیجه عباسی


ناشنوایی و کم شنوایی درکودکان و راه های پیشگیری از آنسه علت مهم کم شنوایی کودکان شامل موارد زیر است:
۱) اوتیت میانی (عفونت های گوش)
۲) علل مادرزادی ،
۳) علل اکتسابی.
● اوتیت میانی
اوتیت میانی التهاب در گوش میانی (ناحیه پشت پرده گوش) است که معمولاً همراه با ترشح مایع در آن ناحیه می باشد. این مایع ممکن است عفونی باشد (یا نباشد).
علائم، شدت، میزان تکرارپذیری و طول مدت بیماری متفاوت است. ممکن است از مایع غیرعفونی، روشن و رقیق بدون درد و تب و تنها کمی کاهش شنوایی تا حمله های تکرار شونده همراه با مایع چسبنده غلیظ در گوش و برخی شکایات دیگر نظیر کم شنوایی دائمی متغیر باشد.
تقریباً همه انواع اوتیت همراه با کم شنوایی نوسانی انتقالی اند. در حقیقت اوتیت میانی، شایع ترین علت کم شنوایی در کودکان خردسال است.
▪ میزان شیوع اوتیت میانی تا چه حد است؟
اوتیت میانی غالباً در کودکان ایجاد می شود. درحقیقت، اوتیت میانی، پس از سرماخوردگی معمول، دومین بیماری شایع کودکان پیش دبستانی است. ۵۰درصد از کودکان تا سن یک سالگی حداقل یک بار دچار این بیماری شده اند.
۳۵ درصد کودکان در سنین بین یک تا سه سالگی دوره های تکرار شونده ای از اوتیت میانی داشته اند. در کودکان مدرسه رو، تخمین زده می شود سالیانه ۵ میلیون روز تحصیلی به دلیل ابتلاء کودکان به این بیماری از دست داده می شود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۳ ، ۲۰:۲۵
خدیجه عباسی

در طول تاریخ، آموزش نوشتن به اندازه ی آموزش خواندن مورد توجه بوده است. برای اینکه آموزش نوشتن از کارایی لازم برخوردار باشد، لازم است از نحوه ی فراگیری نوشتن کودکان و سطوحی که در این فراگیری طی می کنند. آگاه باشیم. آگاهی از نقاط عطفی که کودکان در فراگیری نوشتن طی می کنند. به ما کمک می کند، برنامه ریزی و تعامل با آن ها را متناسب با رشد و توانایی های آن ها پی ریزی کنیم. لازم به تذکر است که این نقاط عطف، حول و حوش یک سن به میزان متفاوت در کودکان رخ می دهد.

یکی از هدف های زبان آموزی درک مفاهیم مختلف از طریق گوش دادن و ارائه انتقال دقیق تجارب نگرش ها و برداشت های خویش به دیگران از طریق گفتن و نوشتن است. و برای رسیدن به این هدف دانش آموزان باید رمزهای تصویری و حروف الفبای کلی را یاد بگیرند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۵۹
خدیجه عباسی


یکی از مشکلاتی که دانش آموزان نابینا با آن مواجه هستند، درک تصاویر می باشد. به همین خاطر اکثر معلمان و مربیان دانش آموزان نابینا با ابتکار عمل خود سعی می کنند که این مشکل را حل کنند؛ بعنوان مثال برخی با چسباندن نخ و یا موادی دیگر بر روی کاغذ، مقوا ، چوب و ... شکل مورد نظرشان را برجسته می کنند. من عکس هایی از کارهای برخی از دانشجومعلمان تربیت معلم رشته کودکان استثنایی گرایش کودکان نابینا و کم بینا تهیه کرده ام که در مورد آنها توضیح کوتاهی می دهم امیدوارم مورد توجه باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۵۷
خدیجه عباسی




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۲۵
خدیجه عباسی

ساختمان آتشفشان

یک آتشفشان مکانی روی سطح زمین یا روی سطح ماه یا هر سیاره دیگر است که از آن سنگ مذاب، گازها و مواد تشکیل شده بر اثر فعالیت های آتشفشانی در پوسته، فوران می کنند. آتشفشان ها از نظر ساختمانی با هم متفاوتند. بعضی شکاف هایی در پوسته زمین هستند، بعضی گنبدی شکلند، بعضی هم ساختمان های کوه مانندی دارند که چاله ای در نوکشان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۵۶
خدیجه عباسی


1- کدام سوره ای است که خلاصه قرآن است و ده نام دارد؟

2- کدام سوره قرآن است که همنام یکی از فلزات است؟

3- کدام سوره است که همنام یکی از فروع دین است؟

4- سفر فضایی پیامبر چه نام داشت؟

5- عدد بی نقطه در قرآن چیست؟

6- نام دو کشور که در قرآن نقطه ندارند؟

7- کدام سوره به ریحانه القرآن مشهور است؟

8- نام دیگر سوره ی ملک کدام است؟

9- کدام سوره از سوره های قرآن دارای 2 بسم الله می باشد؟

10- بیشترین تعداد سوگندهای قرآن در کدام سوره است؟


 ******************************

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۳۸
خدیجه عباسی

علوم اجتماعی چهارم

20 روش فعال یاددهی و یادگیری

برای درس  تعلیمات اجتماعی

پایه ی  چهارم ابتدایی

جغرافی

درس اول

 روش تدریس: پرسشنامه

موضوع درس: محیط زندگی ما

اهداف کلی: محیط زندگی ما

اهداف جزئی:

1.      شناخت درباره ی محیط زندگی خود

2.      آشنایی با زندگی شهری و روستایی

اهداف رفتاری:

1-    یکی از راه های شناخت محیط زندگی را بیان کند؟

2-    محیط زندگی خود را تفسیر کنید.

3-    در مورد نحوه زندگی شهری و روستائی توضیح دهید؟

4-    به شناخت محیط زندگی خود علاقه نشان دهید.

ارزشیابی ورودی:

1-    دانش جغرافیا چه کمکی به ما می کند؟

2-    فاصله ی مدرسه ی شما تا خانه چقدر است؟

3-    شغل روستائیان چیست؟

مدل کلاس: دایره ای

وسایل مورد نیاز: کتاب و تصاویر کتاب

راهبرد و ایجاد انگیزه: امروز قرار است راهکارهایی در خصوص شناخت بهتر محیط زندگی خود ارائه دهید.

مرحله اول: بیان هدف

بچه ها می خواهیم اطراف خود را بیشتر بشناسیم، در این خصوص نیاز به دانشی برای این شناخت داریم.

مرحله دوم: ساخت ابزار نظرسنجی:

معلم دانش آموزان را به گروه های 2 نفری تقسیم کرده و از گروه ها می خواهیم که با مشورت هم دو سئوال در ارتباط با موضوع عنوان کنند سپس هر گروه توسط معلم و شاگردان پالایش و تصحیح می‌شود. سپس پالایش شده روی تابلو نوشته می شود.

سئوالات احتمالی:

1-    چه گیاهانی در اطراف محل زندگی شما روئیده اند؟

2-    محصولاتی که در روستا کاشته می شود چیست؟

3-    چه راه هایی به شهرها یا روستاهای اطراف شما مربوط می شود؟

4-    هوای شهر شما پاکیزه است یا آلوده؟

5-    خانه ها از چه موادی ساخته شده اند؟

مرحله سوم: تکمیل پرسشنامه:

پس از مشخص شدن سئوالات، روی تابلو هر دانش آموز سئوالات را بر حسب درجات بسیار خوب، متوسط، ضعیف امتیازبندی می کنند.

مرحله چهارم: تجزیه و تحلیل

در این مرحله سئوالات بر حسب امتیازات داده شده ارزیابی می شود و آموزگار به راحتی می تواند درخصوص درس مطالب را جمع بندی کند.

جمع بندی مطالب:

معلم از دانش آموز می خواهد که از روی درس بخوانند که در خصوص درس نظرات خود را گرفته و مطالب را تکمیل کند.

ارزشیابی پایانی:

1-    دانش جغرایا را توضیح دهد.

2-    راه های شناخت محیط زندگی خود را بگویند.

تکلیف تمرین:

درخصوص سفری که به شهرها یا روستا سفر کرده اید، اطلاعاتی درباره آن مکان ها یا چگونگی زندگی مردم، آن ها دارید تحقیق کرده و برای هم کلاسی هایتان توضیح دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۱۰
خدیجه عباسی

همه چیز درباره فضا و فضانوردی

فضانوردان کسانی هستند که برای کار کردن در فضا آموزش می‌بینند. آنان گاهی هفته‌ها و ماهها در ایستگاههای فضایی یا سفینه‌های فضایی به پژوهشهایی ویژه می‌پردازند. دیدکلی آزمایشهایی که فضانوردان انجام می‌دهند به کشف آنچه در فضا وجود دارد یا تأثیر شرایط فضا بر زمین کمک می‌کند.                                                                                                               

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۰۱
خدیجه عباسی